Adidas stelt beleggers teleur

Adidas realiseerde in het vierde kwartaal een autonome omzetgroei van 5% en dat was in lijn met de verwachtingen van analisten. De sportkledingfabrikant maakte woensdag zijn resultaten bekend. Zoals verwacht was de brutomarge sterk en zelfs beter dan voorzien. Deze nam met 50 basispunten toe tot 52,2%. Analisten rekenden op een brutomarge van 51,3%. De operationele winst bleef steken op € 129 miljoen en dat is lager de verwachte € 141,4 miljoen volgens een peiling onder analisten door financieel persbureau Bloomberg.

De organische omzetgroei Adidas van 5% vinden wij positief. Vooral omdat de omzet over het vierde kwartaal van 2017 lastig te verslaan was door verkopen gerelateerd aan het WK voetbal. Kleding van het merk Adidas verkocht goed, terwijl de verkoop van Reebok-artikelen minder zwak was dan gedacht. De regio’s Azië-Pacific en Noord-Amerika waren de aanjagers van de omzet met respectievelijk 11% en 9% groei. Toch viel dit tegen. Dat de omzet uiteindelijk meeviel was vooral te danken aan een beperktere omzetdaling dan verwacht in Latijns-Amerika (-1%) en Europa (-6%).

Grootste misser in vooruitzichten

De resultaten van Adidas laten niettemin zien dat onze zorgen over de operationele marge bij de sportartikelenfabrikant terecht zijn. Met de tegenvallende operationele winst nam de operationele marge met 10 basispunten af. De stijging van de brutomarge werd volledig ongedaan gemaakt door stevig oplopende operationele kosten.

Onze focus bij Adidas was op de vooruitzichten en daar zat dan ook de grootste misser. De onderneming verwacht voor 2019 een voor valuta-effecten geschoonde omzetgroei van 5-8%. Dat is een vertraging ten opzichte van de omzetgroei van 8% in 2018. Analisten gingen gemiddeld uit van 7,4% omzetgroei. Het management verwacht last te krijgen van uitdagingen in de productieketen om te voldoen aan de vraag in Noord-Amerika in het eerste halfjaar.

Het management van Adidas voorziet ook, dat de brutomarge verder verbetert met 20 basispunten naar 52,0%. Dat is aan de hoge kant, maar gezien het track record van Adidas hierbij is dat volgens ons haalbaar. De verwachting van een operationele marge van 11,3-11,5% lijkt ons uitdagender.

Stevige concurrentie

Omdat Adidas te maken heeft met stevige concurrentie van bijvoorbeeld Nike moet het continu investeren in marketing en merkontwikkeling. Wij vinden dat een onaantrekkelijk vooruitzicht en hebben daarom een negatieve opinie op het aandeel Adidas. De afstraffing van beleggers op woensdagochtend vinden wij dan ook terecht. Het aandeel noteerde circa 5% lager rond een koers van € 200,-. Volgens ons is het aandeel Adidas daarmee nog steeds te hoog gewaardeerd en wij hanteren een koersdoel van € 155,-.

Emile Broesterhuizen is specialist aandelen.