Ahold Delhaize houdt uitdagingen in de VS

Marge, omzetgroei en prijzen meer onder druk in VS.

De vanochtend gepresenteerde tweedekwartaalresultaten van Ahold Delhaize (-1,6%) zijn op groepsniveau in lijn met de verwachtingen op het gebied van omzet en operationele winst (EBIT). Het management van het concern laat de voorgenomen doelstellingen ongewijzigd.

Grote regionale verschillen

Als we onder de motorkap van Ahold Delhaize kijken zien we echter grote verschillen. De behaalde EBIT in Nederland (€ 187 miljoen) ligt 5% boven de gemiddelde verwachting (€ 178 miljoen). In België zagen we een gemengd beeld, omzetgroei bleef licht achter terwijl de operationele marge verbeterde. Niets bijzonders daar.

Pijnpunt VS

Het pijnpunt zat echter bij de VS, waar bijna twee derde van de omzet vandaan komt. De EBIT bleef steken op € 366 miljoen waar er gerekend werd op € 377 miljoen. De organische omzetgroei miste de verwachtingen met circa 0,6 procentpunt. Ook de prijzen stijgen minder hard dan verwacht in de supermarkten van Ahold Delhaize. Verder liggen de onderliggende marges in de VS toenemend onder druk, die namen met 0,3 procentpunt af in het tweede kwartaal, in het eerste kwartaal was die afname nog 0,15 procentpunt. Genoeg werk aan de winkel daar.

Voor de tweede helft van 2018 wordt verbetering verwacht in de VS door organisatorische aanpassingen. Deze positieve trend was het afgelopen kwartaal al zichtbaar bij Hannaford en Lion (beide V.S.)

Online verkopen groeien hard

Positief is dat de online verkopen sterk aantrokken (+23%) in het tweede kwartaal. De groei vindt echter grotendeels plaats in Nederland, in de VS is de groei met 7,7% minder spectaculair. Ahold Delhaize blijft flink investeren in online. Zo gaat het management de magazijncapaciteit van bol.com verdubbelen naar 2021 om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen.

Het management herhaalde de netto synergiedoelstelling van € 420 miljoen voor 2018 en de vrije kasstroomdoelstelling van circa € 1,9 miljard. 

Wij vinden dat de beleggingscasus van Ahold Delhaize sterk blijft. Hierbij prijzen wij de operationele executie van het management. Pijnpunt in de beleggingscasus blijft de V.S. Wij kijken dan ook uit naar verdere invulling van de Stop & Shop formule en uitrol van de onlinestrategie van o.a. Peapod. Hier zal het management kleur aangeven tijdens de Capital Markets Day op 13 november. Voor nu blijven we bij onze positieve opinie.