Belegger Kering rekent met een te hoge omzetgroei

Kering (-2%), eigenaar van luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent, heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug. De omzet- en winst (EBIT) bij de producent van luxegoederen ontwikkelde zich boven de gemiddelde analistenverwachting.

De markt rekende echter op een nóg hogere groeivoet mede ingegeven door de eerder gemelde ijzersterke resultaten van concurrent LVMH. Wij vinden dan ook dat beleggers te ver vooruit lopen op de resultaten van luxegoederenproducent Kering en houden een negatieve opinie. De omzet van Kering over het vierde kwartaal kwam uit op € 3,83 miljard. En dit was hoger dan de verwachting van € 3,79 miljard. De EBIT-winst van € 2,15 miljard (tweede halfjaar 2018) trok +1% harder aan dan de gemiddelde analistenverwachting. Wederom sterke cijfers dus.

Onderliggend blijft Gucci (80% van groepswinst) de groeimotor. De identieke omzetgroei over het laatste kwartaal dikte met 28,1% (jaar-op-jaar) aan, bij een raming van 27%. Ook Saint Laurent presteerde goed met een vergelijkbare omzetgroei (+19,4%) die net boven de prik van het analistengilde zat. Enig minpuntje was Italiaanse modemerk Bottega Veneta dat minder verkocht aan Europese toeristen.

Azië (China) doet het goed, maar daar zit een risico

Het luxeconcern geeft aan dat de verkopen van Chinese toeristen in Europa en de VS daalden. In Azië (China) blijft de vraag naar luxeproducten van Kering onverminderd sterk. Consumenten aldaar gaven wederom meer uit. We blijven deze hoge groeivoet als risico zien. De huidige handelsvete, een economische groeivertraging en de trendgevoelige merkenportefeuille van Kering kunnen roet in het eten gooien. Kering voegt daar zelf aan toe dat het ook een risico ziet in fluctuaties in wisselkoersen.

Negatieve opinie op Kering

Ondanks de sterke resultaten houden wij een negatieve opinie op Kering. In de luxegoederenmarkt is het uitgavenpatroon van de consument de belangrijkste katalysator van bedrijfswinsten, en daarmee ook van de aandelenkoersen. De grote onberekenbare factor is momenteel de Aziatische (Chinese) consument  Zo rekenen we op meer tegenwind voor het concern in China (ongeveer 35% van de omzet). Bovendien verwachten wij een minder gunstig klimaat voor de consumenten in Europa. Wij denken dat in de huidige waardering van het aandeel een te hoge groeivoet van omzet en winst is verdisconteerd. Dat geeft een aanzienlijk neerwaarts risico in deze beleggingscasus.