Beleggers Kraft Heinz zien $ 15 miljard aandeelwaarde verdampen

Beleggers in het aandeel Kraft Heinz werden donderdagavond opgeschrikt door verschillende negatieve nieuwsberichten bij het rapporteren van de resultaten over het vierde kwartaal. Het aandeel kreeg vervolgens vrijdag een koersdreun te verwerken van meer dan 27%. Daarmee verdampte meer dan $ 15 miljard aan beurswaarde van het aandeel.

Cocktail van slecht nieuws

Ondanks een degelijke autonome omzetgroei van 2%, nam de operationele marge met maar liefst 4,4 procentpunten af naar 21,1%. Kostenbesparingen konden niet compenseren voor oplopende transport- en productiekosten door inflatie. Daarnaast kondigde het management een dividendverlaging aan van het aandeel van $ 0,625 naar $ 0,40. Als klap op de vuurpijl liet de onderneming ook nog eens weten dat de Amerikaanse toezichthouder voor financiële markten, de SEC, een onderzoek is gestart naar onregelmatigheden in de inkoopboekhouding.

Dit laatste lijkt volgens ons erger dan het is. Na een intern boekenonderzoek heeft Kraft Heinz $ 25 miljoen aan opgenomen besparingen teruggedraaid. Dat is een erg klein bedrag vergeleken met de jaarlijkse kostenbasis van $ 12 miljard – exclusief het inkoopbedrag van grondstoffen – en dat duidt niet op iets structureels. We verwachten dan ook niet iets vergelijkbaars bij AB InBev, dat net als Kraft Heinz investeringsmaatschappij 3G Capital achter zich heeft staan. AB InBev presenteert donderdag 28 februari de kwartaalresultaten en onderscheidt zich - net als Kraft Heinz - van de concurrentie door zeer hoge marges. Beide ondernemingen hebben dit gerealiseerd door overnames, georkestreerd door 3G. Het lijkt erop dat beleggers vrezen dat de rek is uit dit model van het doen van overnames en snijden in de kosten.

Winstgevendheid sector steeds meer onder vergrootglas

De focus van beleggers ligt daarentegen steeds meer op de sterkte van balansen, terwijl de hoogte van winstmarges nog steeds onder een vergrootglas liggen. Oplopende inputkosten door hogere grondstoffenprijzen moeten opgevangen worden door kostenbesparingen en prijsverhogingen, terwijl volumes niet in gevaar mogen komen. Daarnaast moeten balansen investeringen in merkenportefeuilles kunnen dragen.

Onze voorkeur gaat daarom uit naar aandelen van kapitaalkrachtige ondernemingen met voldoende prijsstellingsvermogen. Alleen bij voldoende prijsstellingsvermogen zijn prijsverhogingen houdbaar. Daarnaast zijn aandelen van ondernemingen waar nog voldoende margeverbeteringen te realiseren zijn in onze ogen aantrekkelijk. Voorbeelden hiervan zijn Mondelez en AB InBev. Het aandeel Kraft Heinz volgen wij overigens niet en hebben daar geen opinie op.