Beleggers waarderen Disney+ strategie

Walt Disney gaf op zijn beleggersdag inzage in zijn nieuwe vlaggenschip: streamingdienst Disney+ (content voornamelijk geschikt voor kinderen). Naast Disney+ heeft het concern nog meer streamingdiensten binnen zijn productarsenaal: ESPN+ (sport) en Hulu (60% belang, content voor volwassenen). De abonneedienst gaat met gestrekt been de concurrentie aan met Netflix en Amazon Prime. En dit geeft de beleggingscasus een positieve draai. Eind dit jaar is de lancering van Disney+.

Onderliggende beleggingscasus ijzersterk

Disney kiest voor een agressieve aanpak om abonnees aan zich te binden. Streamingdienst Disney+ wordt aangeboden voor $ 6,99 per maand in de VS. En dit is minder dan waar de meeste analisten op rekenden, zo ging broker JPMorgan uit van $ 7,99 per maand. Voor concurrent Netlflix betaalt men $ 12,99 per maand. Wij verwachten dan ook dat een gedeelte van de klanten van Netflix overweegt over te stappen. Volgens ons verschaft Disney zich daarom een uitstekende uitgangspositie om zijn klantbestand (snel) uit te breiden. Disney zelf rekent op 60 tot 90 miljoen abonnees in 2024. En ook dit was boven de verwachting van het analistenkorps. Beleggers stuurden het aandeel Walt Disney afgelopen vrijdag dan ook fors hoger (+11,5%).

Naast de gunstige vooruitzichten voor de nieuwe streamingsservice (uitrol november 2019, VS) zijn we ook positief over twee andere belangrijke segmenten van het concern. Pretparken blijven een belangrijke winstaanjager van de winst met een verwachte omzetgroei van meer dan 10% over 2019 en 2020. Zo rekenen wij een positieve prijsmix en hogere bezettingsgraad. Ook de omzetverwachting uit bioscoopfilms is hooggespannen met releases van The Lion King en Avengers: Endgame later dit jaar.

Winstgroei voor (korte) termijn lastig te voorspellen

Wij definiëren het lopende jaar, net als het management van het bedrijf, als transitiejaar. Door de hoge opstartkosten en dito marketinguitgaven van Disney+ vinden wij de winstgroei voor 2019 moeilijk te voorspellen. En dit maakt ons – voor de korte termijn – iets terughoudender. Zo wijzen we ook op een negatief effect op de operationele winst (-$ 150 miljoen) voor 2019. Dit komt omdat Disney gestopt is met het uitgeven van licenties om content uit te zenden door externe streamingsdiensten, zoals Netflix. Het in eigen beheer houden van content voor de streamingdiensten (Disney+, Hulu) zal de beleggingscasus voor de lange termijn sterken.

Wij denken dat Disney de juiste stappen neemt door zich te focussen op videostreamingdiensten. Ook de televisiestudio’s die het concern in handen heeft gekregen na de deal met 21ste Century Fox vinden wij strategisch waardevol. Wij rekenen erop dat de overname de winst per aandeel gaat stuwen, maar zien 2019 als transitiejaar. Hierdoor houden we momenteel een neutrale opinie.