BMW krijgt poleposition in China

Een doorbraak voor BMW in China, het concern verwerft een meerderheidsbelang in de Chinese joint venture met Brilliance. Hiermee wordt de Duitse automaker het eerste wereldwijde merk met een dergelijk meerderheidsbelang. Positief voor de beleggingscasus van BMW in onze ogen.

De maker van luxeauto’s gaf donderdag aan dat zijn belang in de joint venture wordt opgehoogd van 50% naar 75%. Opmerkelijk, aangezien eerder de invloed van buitenlandse autofabrikanten in Chinese joint ventures werd beperkt tot 50%.

Met de Chinese transactie is een bedrag van € 3,6 miljard gemoeid. Die prijs wordt door de markt beoordeeld als fair. De deal zal echter pas in 2022 worden afgerond. En daarbij worden de duur van de overeengekomen voorwaarden voor de joint venture verlengd van 2028 tot 2040. Dat geeft meer stabiliteit en daarmee kan BMW de groeistrategie uitrollen.

Positief signaal

Ons gaat het meer om het signaal dat China hiermee afgeeft. Logischerwijs zullen in onze ogen meer (buitenlandse) autofabrikanten volgen. Maar BMW heeft de poleposition en dit sterkt de beleggingscasus van het concern. Bovendien investeert BMW in de joint venture ongeveer € 3 miljard voor de uitbreiding en optimaliseren van de productiecapaciteit. Dit levert een verdubbeling van het aantal voertuigen op vanaf 2020. Vooral op gebied van elektrische voertuigen wil BMW stappen zetten.

Beleggingscasus BMW aantrekkelijk

In de autosector vinden wij BMW een interessante beleggingscasus vanwege de wereldwijde spreiding van activiteiten, de sterke merknaam en de aantrekkelijke waardering. De handelsvete loopt echter als een rode draad door de beleggingscasus. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het aandeel BMW dit jaar is gecorrigeerd met 14,4%. Het meer invloed hebben op de belangrijke Chinese automarkt ondersteunt de beleggingscasus van BMW. We herhalen dan ook onze positieve opinie op BMW.