Booking Holdings investeert in langetermijngroei

Booking Holdings (-6%), bekend van online-reisbureau Booking.com, voldeed niet aan de verwachtingen. Hoewel de vierdekwartaalresulaten van het online-reisbureau qua omzet- en EBITDA beter waren dan de gemiddelde analistenverwachting, zat de pijn vooral in de vooruitzichten. Het afgeven van conservatieve vooruitzichten is het management echter niet vreemd. Dit heeft het concern vaak in staat gesteld om zijn eigen verwachtingen een kwartaal later te verslaan. Wij houden een positieve opinie en kijken vooral naar de onderliggende sterke operationele ontwikkelingen.

Sterk vierde kwartaal

Groei in het aantal geboekte overnachtingen over het vierde kwartaal (+13%, jaar-op-jaar) zet door bij Booking Holdings. En dit is 1%-punt beter dan de gemiddelde analistenverwachting. Het management rekende eerder op +9% tot +12% groei in het aantal geboekte overnachtingen in het vierde kwartaal. De beter dan verwachte groei onderstreept Booking’s vermogen om de (eerder) conservatieve inschattingen van het management te verslaan.

Door efficiëntere marketinguitgaven zag het concern zijn geschoonde EBITDA-winst aantrekken naar € 1,26 miljard (verwachting: € 1,22 miljard). Een goed resultaat vinden wij. Bovendien merken we op dat de groei in de divisie alternatieve accommodaties (privé appartementen & vakantiehuizen) zich positief ontwikkelt en inmiddels goed is voor 20% van de 2018-omzet. Hoewel deze divisie nog structureel lagere marges draait dan de hotelboekingen, zijn wij positief over mogelijke schaalvoordelen.

Vooruitzichten eerste kwartaal 2019 lager dan analistenverwachtingen

Ondanks de sterke operationele prestaties sturen beleggers het aandeel Booking Holdings in de nabeurshandel naar beneden. Het management mikt op een omzet van
$ 2,87 miljard tot $ 2,9 miljard. En dit valt is veel lager dan de analistenverwachting van $ 3,18 miljard. Booking Holdings wijst op de ongunstigere Europese macro-economische omstandigheden en seizoenseffecten (late Pasen).

Waar wij echter minder van schrikken dan het analistenkorps is de aangepaste EBITDA-winst van $ 680 miljoen tot $ 700 miljoen over het eerste kwartaal. Analisten zaten juist veel hoger in de boom met een verwachting van $ 839 miljoen. Om de langetermijngroei en marktpositie van het concern te waarborgen, verhoogt het management namelijk de investeringen (marketinguitgaven). En dit drukt de EBITDA-winst op de korte termijn, maar sterkt de beleggingscasus op langere termijn. Voor geheel 2019 voorziet Booking een winst-per-aandeelstijging, tegen constante wisselkoersen, van iets boven de 10%.

Goed gepositioneerd

Wij vinden Booking Holding nog altijd uitstekend gepositioneerd voor langetermijngroei. Investeringen drukken op korte termijn de winstgevendheid, maar ondersteunen de beleggingscasus op de lange termijn. Wij hebben vertrouwen in de uitgestippelde strategie waarbij er wordt geïnvesteerd (marketinguitgaven) in nieuwe markten (China) en productgroepen. Wij hebben het investeringspatroon bij Booking al vaker gezien en zolang de onderliggende groei van activiteiten voldoende hoog blijft, nemen we de grilligheid van de winstgevendheid op de koop toe. Sterker nog, de daarbij gepaard gaande koersterugval biedt ons inziens een goed instapmoment. We hebben een positieve opinie op het aandeel. Kijken we naar de opinies van andere analisten, dan zien wij dat de meeste positief blijven. Tegenover de 22 positieve opinies bij dataprovider Bloomberg staat geen enkele negatieve opinie.