Clouddiensten Adobe laten voortgaande sterke ontwikkeling zien

Het eerste kwartaal (gebroken boekjaar) van software-ontwikkelaar Adobe wist de verwachtingen van analisten te overtreffen. De transitie naar de cloudomgeving verloopt succesvol en zelfs sneller dan verwacht blijkt uit de cijfers van het concern. Voor het tweede kwartaal wist Adobe (-2,3%) echter niet aan de gestelde analistenverwachtingen te voldoen. Dit maakt het concern donderdag nabeurs bekend.

Cloudoplossingen zijn de groeimotor bij Adobe

De nieuwe wederkerende omzet (ARR), de waarde van nieuwe langdurige abonnementen,  ontwikkelde zich sterk. Zo schreef de voornaamste divisie (digitale media) het afgelopen kwartaal voor $ 357 miljoen aan nieuwe wederkerende omzet bij (verwachting:  $ 330 miljoen). Ook de omzetgroei van de (experience) cloudoplossing van 34,1% (jaar-op-jaar) vinden wij sterk. De acquisitie van het recent overgenomen Marketo (marketing-automation software) begint zijn vruchten af te werpen.

De totale omzet over het eerste kwartaal kwam uit op $ 2,60 miljard (verwachting: $ 2,54 miljard). Met name digitale media en de creatieve cloudoplossingen van het bedrijf blijven zich sterk ontwikkelen. Wij zien beide onderdelen ook in 2019 als de groeimotor van het bedrijf. De geschoonde winst per aandeel kwam  uit op $ 1,71. Dit lag boven de gemiddelde analistenverwachting van $ 1,62. Verder zijn wij tevreden over de hoogte van de operationele marge van Adobe (37,9%), die ontwikkelt zich beter dan de gemiddelde verwachting van het analistenkorps.

Vooruitzichten tweede kwartaal conservatief

Het management van Adobe voert geen grote wijzigingen door in zijn prognoses over 2019. Al voldoet de bandbreedte van de winst per aandeel van $ 1,77 tot $ 1,88 niet aan de gestelde prognoses van analisten. Deze mikten op $ 2,02 per aandeel. De omzetverwachting ($ 2,70 miljard) is ook iets lager dan de verwachting van het analistenkorps ($ 2,72 miljard). Dit overschaduwt ietwat de goede eerstekwartaalresultaten. Nu merken wij daarbij direct op dat het management van Adobe zich altijd behoudend uitlaat. En dat de beleggingscasus van tijd tot tijd wordt vertroebeld door stevige investerings- en kostenpieken. Wij maken ons niet al teveel zorgen over de licht tegenvallende vooruitzichten.

Beleggingscasus Adobe blijft sterk door voorsprong

De aanhoudende sterke resultaten binnen cloudoplossingen stuwen de omzetontwikkeling van Adobe. Wij zien het concern als koploper binnen de industrie en door aanhoudende investeringen verzekert Adobe zich van deze positie naar de toekomst toe. Bovendien wijzen we op het overgrote deel van de omzet (90%) dat wederkerend is. Dit zorgt voor stabiele en voorspelbare kasstromen en dat vinden wij positief. Wel wijzen we op de waardering van het aandeel (32,1 maal de veronderstelde winst over de komende twaalf maanden), die is aan de pittige kant. Op basis van sterke (aanhoudende) winstgroei in met name de cloudoplossingen van Adobe is dat gerechtvaardigd en houden wij een positieve opinie.

Bob Stroeken is specialist aandelen.