Daimler voorziet een extreem uitdagend jaar

Duits autobouwer Daimler (-2,8%), bekend van onder andere Mercedes Benz (60% van de omzet), presenteerde woensdagochtend de cijfers over 2018. Het concern had net als de rest van de auto-industrie last hogere kosten voor nieuwe modellen en innovatie, negatieve wisselkoersen en stijgende grondstofkosten. Vooruitkijkend zien wij ook nog de nodige uitdagingen waarbij de vraag naar auto’s onder druk staat. De waardering van het aandeel is echter aantrekkelijk op de langere termijn.

Vierde kwartaal minder dan verwacht

De omzet van € 46,6 miljard was licht boven de verwachting van € 45,5 miljard. De EBIT-winst over het vierde kwartaal van 2018 kwam met € 2,67 miljard zo’n 17% lager uit dan de raming van analisten. De winst daalde bij alle divisies behalve vrachtauto’s. De grote teleurstelling ziet bij de daling van de winstmarge tot 7,8% ten opzichte van 9,4% over 2017 bij de Mercedes-Benz auto’s. Ook de vrije kasstroom van € 3 miljard valt in negatief opzicht tegen over geheel 2018 (verwachting: € 4 miljard) doordat het concern meer werkkapitaal nodig had. Om het dividend te dekken voor 2018 heeft het concern jaarlijks € 3,9 miljard nodig.  

Cash is king bij Daimler

De nettokaspositie bij het concern steeg tot € 16,3 miljard en dat aanzienlijk hoger dan de marktverwachting (€ 14,4 miljard). Ook knabbelt Daimler aan het dividend over 2018. Er wordt € 3,25 per aandeel uitgekeerd (verwachting: € 3,40). Over 2017 was dit nog € 3,65. Dit is de eerste dividendverlaging sinds 2010. Voor 2019 verwacht Daimler wel een hogere vrije kasstroom dan in 2018.

Prognoses 2019 autobouwer zijn vanzelfsprekend ‘behoudend’

De vooruitzichten die Daimler voor 2019 uitspreekt zijn behoudend maar mogelijk nog te optimistisch. Het bedrijf verwacht een beperkte groei in omzet, autoverkopen en EBIT-winst en dat in uitermate lastige marktomstandigheden. De grote neerwaartse bijstelling van de EBIT-winstmarge bij het merk Mercedes Benz auto’s van 8% tot 10% naar de 6 tot 8% range voor 2019 is regelrecht een domper. In het jaar 2021 verwacht het concern weer terug te kunnen keer naar het streefniveau van 8% tot 10%.

Risico’s blijven groot bij deze beleggingscasus

De mindere vraag naar auto’s in vooral China en Europa trekken een voortgaande wissel op de resultaten. Een verdere afzwakkende verwachte economische groei in deze blokken is ronduit negatief.  Daarnaast zijn er nog het handelsdispuut tussen de VS en China en de hoge uitgaven die het concern dient te maken voor de productie van elektrische voertuigen. Er wordt nu 6,3 maal de verwachte winst voor het aandeel betaald en dat is laag te noemen en aantrekkelijk op de lange termijn. Dit is dan ook de reden van onze positieve opinie. Voor de korte termijn zullen beleggers Daimler met argusogen volgen en willen zeker wachten op meer duidelijkheid.