Duitse auto-industrie optimistisch over 2019

Vanochtend kwam BMW (-0,7%) met de verkoopprojectie voor het aantal auto’s in 2019. Het concern voorziet een 2% tot 5% toename. Daarmee gaat BMW het beter doen de markt, de wereldwijde verkopen voor auto’s dalen volgend jaar met 0,3% aldus analisten. Topman Pieter Nota sprak over aanhoudende uitdagende marktomstandigheden in 2019 waarbij de nieuwe BMW X7 en vernieuwde 3-serie de verkopen een impuls moeten geven. In geheel 2018 namen de autoverkopen met 1,1% toe.

Handelsvete krijgt vat op BMW

Het blijft in hoge mate koffiedik kijken voor BMW doordat er vele externe factoren die opspelen. De handelsvete tussen China en de VS heeft grotere impact op de verwachte resultaten in 2019 dan eerder verondersteld werd door BMW. Nu de belangrijke Chinese economie hierdoor nog meer afkoelt, wordt dat effect mogelijk groter. De totale Chinese autoverkopen daalden met 19% op jaarbasis in december, dat is stevig minder. China is het land waar BMW juist groeide in 2018 met 7,7% meer verkopen.

Wij krijgen bij BMW meer twijfel bij over de haalbaarheid van de strategische operationele-margedoelstelling (EBIT) van 8% tot 10% . Wij (en het analistenkorps) hebben onze vraagtekens of dit ook voor 2019 realistisch is. Anderzijds is het aandeel van BMW stevig gecorrigeerd en is er al het nodige negatieve nieuws ingecalculeerd bij een  koerswinstverhouding van 6,9 voor 2019.

Wij hebben een positieve opinie op het aandeel met daarbij de focus op de langere termijn. Zoals de gestage ontwikkelingen voor elektrische auto’s. Op kortere termijn zijn we terughoudender, de afkoeling van de mondiale economie en politieke onzekerheden kunnen voor een hobbelige rit zorgen. De publicatie van de komende jaarcijfers en vooruitzichten gaan een scherprechter zijn.

Geruchten over Chinees aandelenbelang in Daimler

Bij Daimler (-1,1%) was er een opvallend gerucht dat de Chinese grootaandeelhouder Geely het 9,7% aandelenbelang in Daimler met maar liefst 5,4% terugbracht. Morgan Stanley maakte melding een belang van 5,4% te hebben ontvangen van derden. Wie de nieuwe eigenaar is, is onbekend. Overigens spreekt Geely dit gerucht weer tegen. Het doet de wenkbrauwen fronsen waarom de Chinezen deze terugtrekkende beweging zou maken na nog géén jaar!  Politiek? Problemen bij Geely? In ieder geval moet Geely bij verkoop een fors koersverlies incasseren.

Eerder deze week maakte Daimler de autoverkopen bekend over 2018, een stijging van 0,9% waarvoor alleen China verantwoordelijk voor was. Ook Daimler voorziet moeilijkere omstandigheden in de eerste jaarhelft van 2019 maar desondanks is er optimisme bij de Duitsers. Er zal wederom een recordjaar qua autoverkopen gerealiseerd worden mede gedreven door nieuwe modellen. Kortom, een beetje van hetzelfde laken een pak als bij BMW. De koerswinstverhouding bij Daimler ligt op 6,4 maal de verwachte 2019 winst per aandeel. Op het aandeel hebben wij een positieve opinie. Het dividendrendement bij Daimler ligt inmiddels op 7,5% en dat moet toch enige bescherming bieden.

Op korte termijn voorzichtigheid geboden

Wij concluderen dat de Duitse autobouwers erg laag gewaardeerd zijn, maar kampen met grote onzekerheden. Beleggers lijken een stuk sceptischer te zijn dan het management van beide ondernemingen. Er is al veel negatief nieuws verwerkt in de koersniveaus van Daimler en BMW echter wij blijven voorzichtig op de korte termijn gezien de snel aftakelende (Chinese) marktomstandigheden.