Handelsvete raakt BMW harder dan verwacht in 2019

De mogelijke impact van handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten raakt BMW flink. Dit gaf CFO Nicolas Peter maandag aan tijdens een presentatie aan analisten. Het autoconcern rekent momenteel op een negatieve impact op de winst voor 2019 van ten minste € 1 miljard. Importheffingen, hogere grondstofkosten en valuta-effecten zijn de spelbedervers.

Tegenvaller in 2019

De huidige handelsvete tussen China en de VS heeft grotere impact op de verwachte resultaten in 2019 dan eerder verondersteld werd door BMW. Zo wordt de impact van potentiële importheffingen opgeschroefd van € 300 miljoen naar € 500 miljoen. Tegelijkertijd kampt het concern met druk vanwege ongunstige wisselkoersen en stijgende grondstofprijzen. Dit komt ten minste uit op € 500 miljoen en loopt mogelijk op tot € 800 miljoen, aldus BMW.

Het management herhaalt echter zijn strategische operationele-margedoelstelling (EBIT) van 8% tot 10%. Wij hebben onze vraagtekens of dit ook voor het volgend jaar (2019) realistisch is. Zo is de consensusverwachting onder analisten dat de EBIT-marge voor 2019 eerder op 8% zal uitkomen. En dit is aan de onderkant van deze bandbreedte.

Op de koffie in het Witte Huis

Vandaag gaan de topmannen van Duitse autofabrikanten op de koffie in het Witte Huis om te praten over de Amerikaanse importtarieven op Duitse auto’s (Europese markt). Tot op heden liet Trump zich altijd kritisch uit over deze importen en hij vindt een importtarief van 25% op zijn plaats. Nu bedraagt dat tarief 2,5%. Dit kan de beleggingscasus van BMW flink in beweging zetten. Het wegebben van de Amerikaanse tariefsverhoging is uiteraard positief, het instellen van een 25%-tarief daarentegen kan stevig negatief doorwerken.

Bovendien tweette president Trump gisteren dat de Chinese importtarieven op auto’s verlaagd wordt van 40% naar 15%. Dit is echter nog niet bevestigd vanuit Chinese zijde. BMW exporteerde in 2017 voor meer dan  € 4 miljard vanuit de VS naar China.

Wij houden een positieve opinie

Wij vinden de beleggingscasus van BMW nog altijd solide. Zo wijzen we op de sterke merknamen (BMW, Mini) waar het concern een hogere winstmarge op maakt dan het gemiddelde van de industrie. Bovendien komen er in 2019 en 2020 een aantal nieuwe modellen uit en dat zal de verkopen stimuleren.

BMW zet fors in op elektrisch rijden. Dit vinden wij strategisch gezien een goede keuze. De langetermijnambities van BMW zijn in onze ogen dan ook niet in het geding.

Wel  worstelen wij meer met het aanhoudende negatieve sentiment omtrent auto-aandelen.  De handelsoorlog heeft blijkbaar een groter dan verwachte impact en ook de mindere vraag door de licht zwakkere economie doet de beleggingscasus momenteel geen goed.  We houden een positieve opinie op het aandeel BMW mede vanwege de aantrekkelijke waardering.