Kleine beloning voor UCB, zware afstraffing voor Nyrstar

Kort voor de klok van half elf noteert de BEL20 op een verlies van 0,73% (3.383,60 punten). Daarmee wordt de dagwinst van maandag helaas weer al grotendeels prijsgegeven. De korte stijgerslijst wordt aangevoerd door bpost (+1,14%). UCB (+0,95%) is een goede tweede. Het bedrijf kwam deze morgen met resultaten die in lijn lagen met de analistenverwachtingen. Wij houden wel vast aan ons verkoopadvies voor UCB. Op de bredere markt zien we Nyrstar fors lager gaan (-11% tot 1,49 euro). De recurrente operationele winst kwam voor Q3 uit op een schamele 13 miljoen euro. Nyrstar zit in zwaar weer met als grootste zorgenkind de balans. Volgend jaar september moet er 350 miljoen euro worden geherfinancierd. Deze morgen kwam ook olietankerreder Euronav (-0,24% tot 8,19 euro) met Q3-resultaten. Deze lagen in de lijn der verwachting. Het ziet er naar uit dat het slotkwartaal van 2018 een betere wordt - de vervoerstarieven lopen iets op.

Gisteren dikte de BEL20 bijna een procent aan (+0,96% tot 3.406,02 punten). Gisteravond stak er echter weer een gure wind op de Amerikaanse beurzen op en ondanks een redelijke stemming op de Aziatische markten deze morgen, gaan de meeste Europese aandelenindices toch weer iets lager.

UCB (+0,95% tot 72,02 euro) zag de omzet over de eerste negen maanden van dit jaar met 3% (6% aan constante wisselkoersen) stijgen tot ruim 3,44 miljard euro. De kernportefeuille (Cimzia, Vimpat, Keppra, Briviact en Neupro) realiseerde een omzetstijging van 6% procent (12% aan constante wisselkoersen). Het bedrijf bevestigde de jaardoelstelling van 4,5-4,6 miljard euro omzet, een recurrent operationeel resultaat (REBITDA) van 1,3-1,4 miljard euro en een kernwinst per aandeel van 4,30-4,70 euro. Analist Cogut van Kempen houdt vast aan zijn verkoopadvies (koersdoel EUR 70). Zijn voornaamste argumenten zijn margedruk omwille van grote investeringen in de pijplijn, toenemende concurrentie voor Cimzia en het komende patentverval voor Neupro (2021) en Vimpat (2022).

Nyrstar (-11% tot 1,49 euro) gaat behoorlijk onderuit na de publicatie van de Q3-resultaten. Op 20 september volgde er al de mededeling van het bedrijf dat het recurrent operationeel resultaat (REBITDA) voor de tweede jaarhelft behoorlijk onder de 120 miljoen euro van de eerste jaarhelft zou liggen. Met een schamele 13 miljoen euro voor Q3 blijkt dat helaas geen leugen. Analist Wim Hoste van KBC Securities rekende niet op een dergelijke daling. Het bedrijf kampt met lagere zinkprijzen, lagere verwerkingslonen, gestegen energieprijzen en hogere kosten (mede door start-up van Myra Falls). Wellicht lijkt het momenteel nog een brug te ver om te zeggen dat het bedrijf 'vecht voor zijn leven', maar geheel overdreven lijkt een dergelijke uitspraak ook niet. Tekenend is de koers van de obligatie met een coupon van 8,5% die medio 2019 moet worden afgelost. Deze obligatie noteert momenteel nog aan 70% van de nominale waarde. Dit betekent dat obligatiebeleggers een rendement van meer dan 54 procent op jaarbasis zouden realiseren indien deze obligatie conform de voorwaarden aan 100% wordt afgelost op 15/09/2019. Dit lijkt geen waarschijnlijk scenario. Wij handhaven ons verkoopadvies voor het aandeel en zijn al sinds lange tijd ook absoluut geen koper van de obligaties.

Euronav (-0,24% tot 8,19 euro) realiseerde een operationele winst (geschoond voor een eenmalige extra van 9 miljoen dollar uit de verkoop van de Suezmax Cap Romuald) van 35,6 miljoen dollar. Het nettoverlies van 58,7 miljoen dollar lag in lijn met onze verwachting. De vrachttarieven verbeteren in het lopende kwartaal. Door het wegvallen van de Iraanse export zijn er momenteel 14 supertankers uit het aanbod verdwenen, terwijl tegelijkertijd OPEC-landen meer olie oppompen en de VS meer uitvoert. Volgens analist Duinslaeger mag het aandeel van Euronav met het ook op de gezonde balans en de jonge vloot aan een premie noteren ten opzichte van de concurrenten. Hij trekt zijn koersdoel op van EUR 8,20 naar EUR 9,00.