L’Oréal doet goede zaken in Azië

Cosmeticamaker L’Oréal (+0,3%) kwam met een sterker dan verwacht laatste kwartaal van 2018 op de proppen. Dure schoonheidsproducten (parfums, huidverzorgingsmerken) in met name Azië stuwden de omzet fors. De inmiddels zeer forse waardering van het aandeel zorgt echter voor onze negatieve opinie.

Sterke omzet in vierde kwartaal

De identieke omzetgroei (+7,7%) over het vierde kwartaal was sterker dan de gemiddelde analistenverwachting (+6,5%). De groei in identieke omzet (+7,1%) over geheel 2018 was de sterkste sinds 2007. Een uitermate sterke ontwikkeling en in het bijzonder de omzetversnelling in het vierde kwartaal was opzienbarend goed. We zien vooral dat het ‘Luxury’ segment er met kop en schouders boven uitstak. De ‘Consumer’ tak (doorsnee producten) wist de identieke omzet maar marginaal te verslaan.

De identieke omzet in de regio ‘Rest of the World’ dikte zelfs met 16,5% aan, veel hoger dan de verwachte 10,9%. Aziatische groei binnen het Luxury segment was de grote smaakmaker. Vooral China liet een sterke groei zien ondanks negatievere berichtgeving over de bestedingen. Topman Jean-Paul Agon ziet nog geen enkele verzwakking van de Chinese vraag. Kijken we naar de omzet van andere geografische gebieden dan zien we dat Noord-Amerika onder de verwachting presteerde met 2,2% identieke omzetgroei in het vierde kwartaal. Europa kwam niet verder dan een magere 0,6%, conform verwachting.

De EBIT-winstmarge van 17,3% over het afgelopen halfjaar is echter minder dan verwacht (17,5%). Het bedrijf gaf hogere kortingen weg om marktaandeel in te pikken en dit drukt op de winstgevendheid. Hoewel het concern op omzet levert, vinden wij het afgeven van additionele kortingen een manco. Zo vragen wij ons af of de bovengemiddelde omzetgroei ook zonder deze promoties stand houdt over 2019.

Vooruitzichten 2019 positief

L'Oréal verwacht in 2019 wederom harder te groeien dan de ‘markt’ qua omzet en winst. Zo verwacht het management dat de Azië binnenkort zijn grootste afzetmarkt is. De uitstekende omzetgroeiresultaten over 2019 vinden wij een risico gezien de mindere groeivooruitzichten voor de wereldeconomie. Verder wijzen wij op de ‘moeizame’ resultaten uit de ontwikkelde markten. De afhankelijkheid van de regio ‘Rest of the World’ voor omzetgroei wordt steeds groter. En daar binnen zorgt het luxe segment voor de kers op de taart.  

In onze ogen is de beleggingscasus van L’Oréal sterk. Het concern heeft een toonaangevende positie in de groeiende markt voor beautyproducten. L’Oréal handelt echter op 28 maal de veronderstelde winst voor de komende twaalf maanden. En dit vinden wij erg pittig. De vooruitzichten waarmee L’Oréal rekent, met name bij de Chinese consument, vinden wij erg  rooskleurig. Hoewel het concern de afgelopen jaren heeft geleverd op (omzet)groei en marge-expansie zijn wij voorzichter voor de toekomst. Tegelijkertijd kunnen verdere promotionele acties de marge in 2019 drukken. Wij houden een negatieve opinie vanwege de te hoge waardering en winstnemen is te overwegen.