Nieuwe strategie Ahold Delhaize bemoedigend, maar ambitieus

De nieuwe strategie van Ahold Delhaize voor 2019-2021 onder de titel Leading Together is bemoedigend, maar het management heeft onze zorgen over de lastige Amerikaanse markt niet volledig weg weten te nemen. Dat is onze conclusie na de Capital Markets Day die het retailconcern dinsdag organiseerde voor beleggers en analisten. Ahold Delhaize gaat stevig investeren in de Verenigde Staten en de vraag is of dit niet ten koste gaat van de winstgevendheid. Onze conclusie: stevige investeringen in online, marges op peil, maar vooralsnog geen reden om koersdoel te verhogen.

In het kort:

Management wil flink investeren in VS
Wij zien geen reden om ons koersdoel aan te passen

Meer marktaandeel in VS

Na de succesvolle fusie tussen Ahold en Delhaize is het nu tijd om te groeien voor het Nederlands-Belgische supermarktbedrijf. Dat wil het management realiseren met een toename van het marktaandeel in de VS. Gezien de hevige concurrentie op de Amerikaanse markt is dat geen gemakkelijke opgave. De zeer gefragmenteerde markt met 150 verschillende concurrenten biedt Alhold Delhaize overnamemogelijkheden. Daarnaast wil het de Stop & Shop-winkels herpositioneren. Deze voormalige Ahold-formule is het zorgenkindje door tegenvallende omzetten en marges. Centraal bij deze herpositionering staan onder andere meer verse producten, een assortiment dat per winkel verschilt en winkelgemak met digitale innovatie.

 

Het management van Ahold Delhaize neemt onze zorgen over de lastige Amerikaanse markt niet weg

 

Deze herpositionering van Stop & Shop vraagt om een investering van $ 1,6 tot $ 2 miljard. Daartegenover staat een verbeterde omzetgroei. Het management verwacht voor een nieuwe Stop & Shop-winkel een groei van de omzet van 4-6% in jaar 1, 2-4% in jaar 2 en 2% in jaar 3.

Online als aanjager van omzetgroei

Uiteraard vormt online winkelen een ander belangrijke pilaar onder de nieuwe strategie. Ahold Delhaize mikt op een verdubbeling van de onlineverkopen in 2021. Dit komt neer op een omzet van € 7 miljard, wat betekent dat de huidige gemiddelde omzetgroei van onlineverkopen van 25% moet worden volgehouden. Voor Europa maken wij ons geen zorgen om deze doelstellingen. AH.nl en Bol.com presteren wat omzet betreft sterk. Het management verwacht dat Bol.com over 2018 een positieve bruto operationele winst (EBITDA) neerzet.

De VS is echter een ander verhaal. Online supermarktdochter Peapod presteert tegenvallend met een omzetgroei van circa 10% en dat moet omhoog naar 30% groei. Daarom investeert Ahold Delhaize stevig in deze formule, zodat klanten hun online bestellingen af kunnen halen bij meer dan 600 winkels van andere formules van Ahold Delhaize.

Kapitaaluitgaven blijven stabiel

Ondanks de grootse plannen verwacht het management van Ahold Delhaize dat de kapitaaluitgaven op het niveau van 3% van de omzet zullen blijven. Over 2019 zal dat € 2 miljard zijn. De extra investeringen van jaarlijks € 100 tot 150 miljoen die nodig zijn om de Stop & Shop-winkels te herpositioneren worden gecompenseerd door een afname van de investeringen in de relatief goed draaiende formule Food Lion. De investeringen in online zullen naar schatting op € 200 miljoen per jaar uitkomen.

De investeringen wil Ahold Delhaize financieren met de inkomende kasstromen. Dankzij aanvullende kostenbesparingen van in totaal € 1,8 miljard over de gehele periode zal de vrijekasstroom uitkomen op € 2 miljard per jaar. Mogelijke grote overnames zal Ahold Delhaize financieren met schuld. In dat geval kan de doelstelling van de netto schuldpositie van 2,0 maal de EBITDA tijdelijk losgelaten worden.

Extra kapitaalteruggave aan aandeelhouders

Ahold Delhaize verwent de aandeelhouder met de aankondiging om voor $ 1 miljard aan aandelen in te kopen. Dit zal een aanjager zijn van de winst per aandeel, naast de genoemde maatregelen om autonome omzetgroei te realiseren bij een stabiele operationele marge. Het management verwacht dat de winst per aandeel over 2018 uit zal komen op € 1,50 tot € 1,60. Over 2019 zal deze toenemen met 7-9%.

 

Ahold Delhaize verwent zijn aandeelhouders

 

Ondanks dit cadeautje aan aandeelhouders is de strategie-update van Ahold Delhaize relatief lauw ontvangen. Mogelijk dat beleggers de plannen toch wel erg ambitieus vinden. De marges staan al onder druk en meer omzet uit online verkopen zal de marges mogelijk alleen maar verder onder druk zetten. Het is volgens ons dan ook een terechte vraag of een stabiele operationele marge haalbaar is. Het management van Ahold Delhaize heeft echter een zeer sterk track record in het realiseren van doelstellingen. Maar we zien, ondanks hun positieve toon, geen reden om ons koersdoel te verhogen en houden vast aan onze positieve opinie met als koersdoel € 25,-.