Omzetcijfers Richemont vallen mee

Maker van dure horloges Richemont (+1,7%) publiceerde vrijdagochtend een omzetupdate over het derde kwartaal. Deze cijfers waren op concernniveau mooi in lijn, waar beleggers wellicht mindere verwachtingen van hadden. De ontwikkelingen in China waren beter dan verwacht, waarbij Europa echter achterbleef. Een minpuntje is dat de verkopen in de decembermaand zelf wat aan de magere kant bleken. Mede op basis van een aantrekkelijke waardering houden we een positieve opinie.

Omzet derde kwartaal neemt toe

De producent van luxegoederen zag zijn omzet over het derde kwartaal (gebroken boekjaar) toenemen. Al rekende het analistengilde hier al op. Het concern rapporteerde een totale organische omzetgroei van +5%. Juweliersverkopen (+8% organische omzetgroei) presteerden beter dan horloges (vlak) over het laatste kwartaal, maar ook hier geen verrassing. Dat de juweliersdivisie (sieraden) deze groeivoet weet door te zetten vinden wij belangrijk. Ondanks dat deze groei conform verwachting was, weet deze divisie namelijk de hoogste winstmarges te genereren. Zo ver niks nieuws onder zon, wat dan wel?

China presteert opvallend sterk 

Een van de belangrijkste afzetmarkten voor Richemont is China. En op basis van de recente omzetwaarschuwing van Apple waren de verwachtingen – ook voor deze luxegoederen – getemperd.  Het concern realiseerde echter een omzetgroeiversnelling in Azië. De organische omzetgroei komt hiermee uit op 10% voor deze regio. Dit wordt gesteund door dubbelcijferige omzetgroeicijfers op het vasteland van China. En dit is even opvallend als positief. De Chinese consument blijkt dus wel degelijk nog geld uit te willen geven. In Hongkong namen de verkopen juist af. Een verklaring hiervoor kan liggen in de strengere douanecontroles. Chinezen kopen hierdoor meer luxegoederen in thuisland China. Voor de langere termijn is China de bepalende factor. 

Zo voorspelt de CEO van Alibaba (Daniel Zhang) dat de luxegoederenindustrie in 2025 voor 50% afhankelijk is van de Chinese consument. Momenteel is dat nog minder dan de helft van dit percentage. Een hoge afhankelijkheid naar deze regio dus. Ook de omzetgroei in de VS (+9%) en Japan (+7%) lag licht boven de verwachting.

‘Gele hesjes’ doorn in het oog

Richemont wist in Europa geen potten te breken. Zo sloot het concern in november en december zes zaterdagen op rij de deuren in Parijs vanwege protesten van de ‘gele hesjes’. Hierdoor realiseerde het concern een lichte omzetdaling over het laatste kwartaal. Waar over het eerste halfjaar van 2018 nog omzetgroei werd gerealiseerd.

Cyclisch, maar sterk

Richemont is wereldwijd toonaangevend op het gebied van horloges en sieraden met unieke producten wat een sterke concurrentiepositie geeft. Hierdoor heeft Richemont tot op zekere hoogte prijsstellingsvermogen wat positief is. Tegelijkertijd heeft het bedrijf een grotere blootstelling aan China en het Midden-Oosten dan zijn concurrenten. Dit maakt Richemont afhankelijker van de Chinese consument, en dit is een risico. Zeker als afkoeling van de Chinese economie ervoor zorgt dat er minder aanwas komt vanuit de steeds rijker wordende Chinese middenklasse. De doelgroep waar Richemont zich op richt.