Sterk eerste kwartaal voor Walt Disney

Walt Disney rapporteerde omzet en winst over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar en dit versloeg de gemiddelde analistenverwachting. Het lopende kwartaal zien wij echter als uitdagender, net als de rest van 2019. Voor de lange termijn houden we een positieve opinie.

Eerste kwartaal sterker dan analistenverwachtingen

De omzet van $ 15,30 miljard was hoger dan de raming van het analistengilde ($ 15,15 miljard). Ook het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) van $ 4,23 miljard was sterker dan de verwachting van $ 3,87 miljard.

Pretparken blijven de belangrijkste aanjager van de winst maar ook de mediadivisie presteerde sterk. Met pretparken realiseerde het concern een operationele winstgroei van +10% (jaar-op-jaar). Meer uitgaven per bezoeker en een hogere bezettingsgraad bij hotels lagen hieraan ten grondslag. De winst uit bioscoopfilms viel fors terug (-63%, jaar-op-jaar). Maar dat is ook niet zo gek, want een jaar eerder draaiden er verschillende kaskrakers van Disney in de bioscopen met recordopbrengsten.

Uitrol nieuwe streamingsdienstverlening belangrijk in 2019

De streamingdiensten die Walt Disney vorig jaar overnam van mediabedrijf 21ste Century Fox zijn in onze ogen een belangrijke aanjager voor toekomstige winst. Disney gaat hier de concurrentiestrijd aan met Netflix. Disney zal nieuwe streamingsdiensten aanbieden onder de naam Disney+ (videocontent geschikt voor kinderen) op een eigen platform naast streamingsdiensten voor volwassenen op Hulu. Ook komt er een streamingskanaal voor sport genaamd ESPN+. Wij rekenen erop dat uitrol niet zonder slag of stoot gaat.

Investeringen worden opgevoerd

Het management geeft nu ook aan dit jaar stevig te investeren in ESPN+ en Disney+. Het maakt daarvoor $ 200 miljoen vrij voor het tweede kwartaal. Tegelijkertijd laat Disney weten dat de mediaproducent in 2019 stopt met het uitgeven van licenties om content uit te zenden door externe streamingsdiensten als Netflix. Dit zal een negatief effect hebben van $ 150 miljoen op de operationele winst.

Positieve opinie

Verder liet het management weten dat het op meerdere vlakken tegenwind verwacht voor de operationele winstgroei. Dit heeft grotendeels te maken met kalendereffecten (pasen valt net in het derde kwartaal) en de zeer hoge opbrengsten van bioscoopfilms een jaar eerder. Samen met de negatieve effecten door investeringen drukt dit circa 15% op de operationele winst ten opzichte van een jaar eerder.Desalniettemin vinden wij dat het bedrijf de juiste stappen maakt door zich te focussen op videostreamingdiensten. Ook de televisiestudio’s die het concern in handen heeft gekregen na de deal met 21ste Century Fox vinden wij strategisch waardevol. Wij rekenen er op dat de overname de winst per aandeel gaat stuwen maar classificeren 2019 als transitiejaar. Voor de lange termijn hebben we een positieve opinie op het aandeel.