Sterke resultaten Wessanen geen reden om vlag uit te hangen

Wessanen maakte dinsdagochtend de resultaten over het vierde kwartaal bekend. Het voedingsconcern dat zich richt op gezonde voeding realiseerde 5% autonome omzetgroei, waardoor de omzet uitkwam op € 160,6 miljoen. Dat is 3% hoger dan analisten hadden voorzien. De geschoonde operationele winst was de helft hoger dan gedacht en kwam uit op € 14,8 miljoen. Onderaan de streep hield Wessanen een nettowinst over van € 10,6 miljoen en ook dat was ruim boven de analistenschatting van € 6,4 miljoen.

Beleggers reageren verheugd

De sterke omzetgroei was te danken aan beter dan verwachte prestaties van de eigen merken. Deze boekten onverwachts een autonome omzetgroei van 5,9%, terwijl deze over de voorgaande drie kwartalen nog slechts een omzetgroei boekten van 0,9%. De hoge omzetgroeiversnelling van eigen merken is gerealiseerd door sterk in te zetten op aanbiedingen en marketingactiviteiten. Tegelijkertijd vielen de daadwerkelijke marketinguitgaven lager uit, mede door een verschil in timing van de uitgaven. Dit stuwde de geschoonde operationele marge.

De cijfers waren daarmee een stuk beter dan gevreesd. Beleggers reageerden positief verrast op de resultaten en beloonden het aandeel Wessanen op dinsdagochtend met een 15% koersstijging. Volgens ons moeten beleggers oppassen om niet te vroeg te juichen.

Management waarschuwt voor uitdagende marktomstandigheden

Het management gaf bij de cijferpublicatie ook aan dat de marktomstandigheden uitdagend zullen zijn doordat steeds meer marktpartijen, waaronder traditionele supermarktconcerns, zich op de markt voor gezonde en biologische voeding begeven. Dit resulteert in toenemende concurrentiedruk, vooral voor de eigen winkel van Wessanen voor gezonde voeding. En deze winkels zijn goed voor 40% van de omzet van Wessanen. Ook zet deze ontwikkeling druk op de omzetontwikkeling van de huismerkentak van het concern.

Vooruitkijkend naar 2019 verwacht het management dan ook slechts een lage tot middelmatige groei van eigen merken. Voor huis- en distributiemerken verwacht Wessanen een omzetdaling. De geschoonde operationele marge zal naar verwachting tussen de 8% en 9% uitkomen.

Negatieve opinie

Daarmee zijn de verwachtingen van het management in lijn met onze negatieve visie op de beleggingscasus van het aandeel. De sterke kwartaalresultaten wijzen volgens ons dan ook niet op een wijziging van de neergaande trend en dan ook geen reden om de vlag uit te hangen. Meer hierover kunt u hier lezen. De sterke koersstijging van dinsdagochtend is wellicht een aantrekkelijk moment om afscheid te nemen van het aandeel.