Takeaway.com komt met sterke tradingupdate

Maaltijdbezorger Takeaway.com, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl presenteerde donderdagochtend een handelsbericht over het vierde kwartaal en geheel 2018. Het concern zag zijn bestellingen over het vierde kwartaal met +55% toenemen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2017. En dit is beter dan onze eigen verwachting.

Op basis van het de aankondiging van de overname van de Duitse onderdelen van Delivery Hero (21 december) sprong de koers van het aandeel Takeaway.com met +31% omhoog. Wij stelden dat het positieve nieuws (ook van de trading-update) daarmee voldoende was ingeprijsd voor de korte termijn. Tegelijkertijd achten we Takeaway.com in staat om in Duitsland eenzelfde propositie uit te rollen als in thuismarkt Nederland. Hier horen dito (hoge) marges bij. Dit resulteert in (toekomstig) hoge kasstromen en maakt de beleggingscasus – op de lange termijn – aantrekkelijk. Risico’s blijven echter nog altijd op de loer liggen in de vorm van concurrentie (Uber en Amazon). 

Aantal bestellingen neemt alsmaar toe

Takeaway.com, dat onlangs een belangrijke slag sloeg in Duitsland, ziet het aantal bezorgde maaltijden alsmaar groeien. Zo ontving het concern 29,9 miljoen orders in het vierde kwartaal waar wij rekenden op 29.4 miljoen (+2% boven verwachting). Gedurende 2018 bezorgde het concern 93,9 miljoen maaltijden. Ieder kwartaal dikten de orders aan.

Opvallend is dat de Duitse markt voor het eerst groter is dan de Nederlandse. En dat is nog zonder de recente overname (Delivery Hero Duitsland) mee te nemen in de cijfers. Het ‘buitenland’ presteert bovendien sowieso sterk. Zo realiseerde het concern een ordergroei van +37% (jaar-op-jaar) in Duitsland over het vierde kwartaal. Dit is hoger dan onze raming van +31%. Maar de echte groei komt uit ‘andere markten’ (o.a. Polen, België, Oostenrijk) waar een ordergroei van +136% (vierde kwartaal) werd gerealiseerd. Dit overtrof onze verwachting met +4%-punt.

Groei Nederlandse markt licht achter bij verwachting

Thuismarkt Nederland, die al jaren voor een hoge winstbijdrage zorgt, realiseerde een stijging van +18% (jaar-op-jaar) over het afgelopen kwartaal. Maar hier rekenden we op +20%. Hoewel de Nederlandse markt (fors) blijft groeien, is dit dus een lichte tegenvaller. Wij verwachten dat het concern echter additionele omzet kan halen uit het recent aangekondigde nieuws dat o.a. Thuisbezorgd.nl zorgdraagt voor de levering van maaltijden aan huis voor Albert Heijn. Het concept onder de naam Allerhande Kookt start per vrijdag 11 januari 2019.