Takeaway.com verovert Duitsland

Maaltijdbezorger Takeaway.com kwam woensdagochtend met een handelsupdate over het derde kwartaal. De omzetgroei in Duitsland stond daarbij centraal en die was boven verwachting goed.

Strijd om Duits marktaandeel in voordeel Takeaway.com

Het concern zag het aantal bestellingen in Duitsland in het derde kwartaal met 40% aantrekken ten opzichte van een jaar eerder. Wij voorzagen een groei van de bestellingen van 30%. De groei in thuismarkt Nederland (+17%) en de overige landen (o.a. België, Oostenrijk en Polen) van 40% was conform onze verwachtingen.

De sterke (Duitse) groei wordt gedreven door investeringen in bezorgingsnetwerken in steden met als gevolg snel toenemende schaalvoordelen in de markt. Door die aanhoudende investeringen is het concern momenteel nog niet in staat om winstgevend te zijn in Duitsland. Dit plaatje zal niet veranderen gedurende 2019. Niet erg, aldus beleggers, want voorlopig gaat het om de groei van marktaandeel in deze winner-takes-all-markt.

Het management houdt wel vast aan de doelstelling van een positieve marge op het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) voor het derde kwartaal van 2019.

Binnen Duitsland is Takeaway.com momenteel in strijd met Delivery Hero om het winnende marktaandeel. En die strijd verloopt goed. Een risico is de (verdere) toetreding van andere partijen, zoals Amazon of Uber tot de maaltijdbezorgmarkt. Amazon heeft namelijk de infrastructuur om redelijk eenvoudig een dergelijk netwerk uit te rollen.

Positieve opinie op Takeaway.com

Wij zijn positief over de wijze waarop het management van Takeaway.com de strategie uitrolt en hoe het bedrijf opereert. Dit resulteert in hoge marges in thuisland Nederland. Bovendien timmert het concern hard aan de weg in Duitsland, de nieuwe en (potentieel) grootste Europese afzetmarkt van het concern. De weg naar marktleiderschap is ingeslagen en loopt boven verwachting goed. Ook in andere Europese landen (zoals Polen en Oostenrijk) ligt het concern op koers. Wij houden een positieve opinie op Takeaway.com.