Tegenwind voor autodivisie BMW

De derdekwartaalcijfers van autofabrikant BMW (-1,0%) stellen op een aantal punten teleur. De omzet van het concern pakte 6% hoger uit dan verwacht, maar de operationele winst (EBIT) staat onder druk. Het concern gaf in september een winstwaarschuwing of over 2018 vanwege de huidige handelsspanningen en garantieclaims.

Tegenvallende operationele winst

BMW’s omzet over het derde kwartaal kwam uit op € 24,74 miljard en dit oversteeg de verwachting van het analistenkorps (€ 23,59 miljard). De pijn zat echter in de EBIT-winst van € 1,75 miljard, flink lager dan de analistentaxatie van € 1,91 miljard. De winst werd vooral gedrukt door een lagere marge in de autodivisie. Daar bleef de EBIT-winst van € 930 miljoen een dikke 20% achter bij de verwachtingen. De EBIT-marge op het maken van auto’s zakte terug zelfs naar 4,4%. Een verhevigde prijsconcurrentie in Europa, stijgende grondstofkosten, valutaire tegenwind  en garanties droegen bij aan het mindere resultaat.

Doelstelling 2018 voor automobieldivisie blijft intact

Het management herhaalt de omzet- en EBIT-doelstelling voor de automobieldivisie over 2018. Hiermee blijft de verwachting voor de EBIT-winstmarge bij deze divisie op ten minste 7%. Vanwege handelsonzekerheid verlaagde het management afgelopen september zijn verwachting, die eerder tussen de 8% en 10% lag. Onder andere door aanhoudende prijsdruk en verstoring van de vraag vinden wij de geraamde vrije kasstroom over 2018 van € 3 miljard uitdagend, maar niet onmogelijk.

Enigszins teleurstellend is de toon die het management van BMW aanslaat over het vierde kwartaal. De zwakkere vooruitzichten voor het vierde kwartaal staan in schril contrast met de afgegeven visie van concurrent Volkswagen en Daimler.

Beleggingscasus nog altijd positief

Ondanks de kortetermijnperikelen vinden wij de beleggingscasus van BMW nog altijd solide. Zo wijzen we op de sterke merknamen (BMW, Mini) waar het concern een hogere winstmarge op maakt dan het gemiddelde van de industrie. Bovendien gaan er in 2019 en 2020 een aantal nieuwe modellen uitkomen. Dit gaat de verkopen van BMW in onze ogen stuwen.

Om ook in de toekomst relevant te blijven, zet BMW fors in op elektrisch rijden. En dit vinden wij een strategisch gezien een goede keuze. Daarnaast verwierf BMW onlangs een meerderheidsbelang in de Chinese joint venture met Brilliance. Lokaal produceren in een tijd die geregeerd wordt door geopolitieke spanningen (en daaruit volgende handelstarieven) zien wij als een pré. Hiermee loopt het concern voor op de concurrentie. De langetermijnambities van BMW zijn in onze ogen dan ook niet in het geding. We houden dan ook een positieve opinie op het aandeel BMW.