Verrassende groei LVMH in het derde kwartaal

Luxegoederenproducent en distributeur LVMH meldde een sterke organische omzetgroei van maar liefst 10% over het derde kwartaal. Dit kwam mede door de sterke vraag in het kleding- en ledersegment (Louis Vuitton-tassen en Dior-kleding), die maar liefst 14% steeg.

Dat was hoger dan de verwachte 12%. Ook de wijn- en drankendivisie liet een iets beter dan verwachte omzetgroei zien. In de cosmeticahoek waren de geluiden minder enthousiast. De effecten van de zachte landing van de Chinese economie werkt bij LVMH (nog) niet door in de resultaten.

LVMH aan de prijs

Met een koerswinstverhouding van meer dan 20 vinden we het aandeel flink aan de prijs. Analisten gaan ervan uit dat het omzet- en winstgroeipad onverminderd omhoog leidt.  We denken echter dat op langere termijn de groei niet vol te houden is en gaan uit van een organische omzetgroei van 5%.

Zeker nu de mondiale economische groeiramingen neerwaarts bijgesteld worden, is de hele luxegoederensector kwetsbaar vanwege hoge waarderingen. Toenemende regelgeving en strengere douanecontroles op importen van buiten China belemmeren de Chinese groei. Een signaal dat China wel de consumptie wil aanjagen, maar dan wel met luxeproducten die gekocht worden in eigen land, en die uiteraard duurder zijn. De verkopen elders in de wereld aan Chinezen zal afnemen.  Ook de afnemende Chinese economische groei wordt gevoeld, iets wat we reeds terugzien in de cosmeticahoek. 

Aandeel onder druk

Beleggers doen woensdag het aandeel in de uitverkoop (-4%), ondanks de goede resultaten. Morgan Stanley kwam met een adviesverlaging naar onderwegen voor de luxegoederensector. De broker haalt ook de stevige waardering aan en voorziet een draai in voorkeur van beleggers naar waarde-aandelen. Ook de koersen van sectorgenoten Kering (negatieve opinie), L’Oréal (negatieve opinie) en Hermes (geen opinie) noteren lager vanwege deze afwaardering.

We handhaven onze negatieve opinie op LVMH en hanteren als koersdoel € 232.