Volkswagen schroeft elektrische ambities op

Autofabrikant Volkswagen (-1,2%) publiceerde dinsdagochtend zijn definitieve jaarresultaten en houdt vervolgens een Capital Markets Day. De voorlopige jaarcijfers waren eerder al gepresenteerd, maar nu geeft het management meer details. Opvallend zijn de ambitieuze doelstellingen voor elektrische voertuigen. Dit vinden wij positief. 

Sterkere omzetgroei 2019

Het autoconcern publiceerde op 22 februari de voorlopige jaarcijfers. De geschoonde operationele winst lag daarbij 4% boven de gemiddelde analistenverwachting. Ook de operationele marge van 6,2% was 0,3% hoger dan eerder ingeschat door het analistengilde. Een opvallend verschil was dat de netto vrije kasstroom tegenviel. Deze bleef steken op € 5,6 miljard, waar marktkenners uitgingen van € 6,1 miljard. Het concern had fors meer werkkapitaal nodig om voorraden op te bouwen.

Een stuk positiever klonk Volkswagen over de omzetgroei voor 2019. Het management gaat uit van 5%, waar analisten gemiddeld rekenen op 3,6%. Dit vinden wij sterk. Volkswagen gaat ervan uit dat er in de tweede jaarhelft een verbetering optreedt in de eindmarkten van Volkswagen. Hierbij is China belangrijk, stelde CEO Herbert Diess. Maar de eerste twee maanden van 2019 zijn hier niet goed verlopen.

De geschoonde operationele marge voor Volkswagen (groepsniveau) moet tussen de 6,5% en 7,5% uitkomen, aldus het management. De gemiddelde analistenverwachting bedraagt 7,4%, en daarom vinden wij de range aan de magere kant. Daarnaast gaat het management uit van een netto vrije kasstroom van minimaal € 9 miljard in 2019. 

Solide merken

De onderliggende resultaten van de merken bij Volkswagen werden vanochtend pas gemeld. Een kijkje onder de motorkap dus. De omzet van het merk Volkswagen van € 22 miljard valt het meest op (+6% boven verwachting). Het concern verkocht meer Volkswagens (36% van de omzet) maar ook de productiekosten per voertuig werden beter beheerst. Dit leverde een EBIT-winst (voor eenmalige posten) op van € 909 miljoen en dat was fors boven de verwachting. Audi had last van lagere verkopen van modellen en hogere kosten per voertuig, dit raakt het merk in de winstgevendheid. Als we corrigeren voor het dieselschandaal, respectievelijk € 1,9 miljard (Volkswagen) en € 1,2 miljard (Audi) aan kosten, stellen de merken beide teleur op het vlak van winstgevendheid. Dit is echter geen verrassing voor ons, omdat wij denken dat de markt hier al op voorsorteerde.

Het belangrijkste nieuws van vandaag zijn de (versnelde) ambities van Volkswagen om meer elektrische auto’s op de markt te brengen. In de komende jaren (tot 2028) zullen er 22 miljoen elektrische voertuigen worden geproduceerd. Eerder lag dit aantal op 15 miljoen. Dit betekent circa 70 in plaats van de geraamde 50 modellen. In 2030 moeten elektrisch aangedreven auto’s zo’n 40% van de vloot zijn. De ambitieuze doelstellingen van Volkswagen vinden wij positief voor de beleggingscasus.

Aandeel nog altijd goedkoop

De aantrekkelijke waardering van Volkswagen trekt onze aandacht. Het aandeel handelt op slechts 5,4 maal de veronderstelde winst over de komende twaalf maanden en daarmee zijn er in deze beleggingscasus de nodige neerwaartse risico’s ingeprijsd. Bovendien gaat de apart gezette truckdivisie mogelijk zeer binnenkort al een separate beursnotering krijgen waarbij een deel van de aandelen in de verkoop gaat. Een prima zet en dit kan volgens ons een koerskatalysator zijn. De totale truckdivisie wordt gewaardeerd op € 30 miljard. Echter de koers van het auto-aandeel blijft kwetsbaar. De zwakke Chinese autoverkopen, de dreiging van de  Amerikaanse importheffing op Europese auto’s en het afzwakkende economische klimaat in Europa zijn serieuze tegenwinden voor deze beleggingscasus (en die voor andere Europese auto-aandelen). Wij zijn positief voor Volkswagen op de langere termijn. 

Bob Stroeken is specialist aandelen.